"Platini: Zastavme bandity!" aneb komentář k článku z novin

14. dubna 2012 v 3:52 |  Ostatní
Ve včerejším vydání deníku Sport mě zaujal jeden krátký článek (jehož titulek jsem použil i do nadpisu k tomuto článku), který jsem následně našel i v internetové verzi, například zde:


Nejzásadnější část textu je asi tato:

Šéf UEFA Michel Platini vyzval ukrajinské úřady, aby zasáhly proti výraznému zvyšování cen hotelů v dějištích červnového EURO. Ve Lvovu, Doněcku, Kyjevě a Charkově zdražily hotely pro termín šampionátu desetinásobně. Výjimkou není ani zvýšení ceny ze 40 na 500 eur (asi 12 400 korun) za noc. "Je třeba zastavit tyto bandity a podvodníky, kteří chtějí na šampionátu jen vydělat a postarají se o to, že fanoušci nakonec na Ukrajinu nedorazí", vyzval Platini během své návštěvy Lvova, kde se zúčastnil otevření nového letištního terminálu.

Raději nechci zkoumat, jak je to s cenami například na běžné utkání Ligy mistrů (pořádané tím kterým klubem) a následně na finále Ligy mistrů (pořádané samotnou UEFou obvykle na stadionu, na kterém některý z předních evropských klubů sídlí) a jestli to třeba není tak, že ten poměr by tam byl také výrazný. (Nevím, třeba není.) Ani nechci zkoumat, jakých zisků tato organizace dosahuje a jestli se opravdu nikdy nedají označit za "banditské" nebo "podvodné". Spíše mě zaujalo něco jiného.


Pan Platini jednak používá silná slova. Pokud hoteliér nebo jakýkoliv jiný obchodník předem uvede jasně stanovený ceník, nejedná se o žádného podvodníka. Je jen na zákazníkovi, jestli na takovouto nabídku přistoupí, či nikoliv. Pokud jsou ceny nejasné nebo by obchodník následně požadoval vyšší platbu, než která byla stanovena, potom jde o podvodníka, ale to se netýká tohoto případu - kritizované vysoké ceny jsou uvedeny již dnes, přibližně dva měsíce před konáním mistrovství. Jestli hoteliéři ceny skutečně "přešvihli" a zákazníci je neakceptují, tak nakonec tito podnikatelé, jak se říká, spláčí nad výdělkem a budou si moci sami sypat popel na hlavu. Podobný princip - i když v docela jiné situaci - jsem si uvědomil například před loňskými Dušičkami, kdy jsem byl svědkem diskuse dvou starších občanů, že nějaký prodejce smutečních věnců našponoval ceny na dvojnásobek a že "za tu cenu to nikdo nekoupí"... No a čí je to problém? Přece toho prodejce - on na tom nakonec prodělá tím, že neprodal a nevydělal (a po Dušičkách už o věnce nebyl takový zájem a neprodal by je ani za nižší cenu). Anebo je to problém daného zákazníka, že na tak vysokou cenu přistoupil a nepřemýšlel nad tím, jestli se dá takový věnec jinde koupit levněji.

Další možností je, že pokud jsou uvedené ceny okolo 500 EUR příliš vysoké, může na nich vydělat "nebanditský a nepodvádějící" hoteliér, který nabídne srovnatelné ubytování za nižší cenu. Pak se přece všichni pohrnou k němu a ti hoteliéři, kteří šponují ceny až na dvanáctinásobek cen obvyklých, opět spláčí nad svým výdělkem.

Nabízí se ale ještě jedno vysvětlení. Takováto velká sportovní akce je jednou z takových, které znamenají krátkodobé a hlavně jednorázové (neopakující se) výrazné zvýšení poptávky po ubytování. Je-li po nějaké komoditě v určitém období výrazně větší poptávka (v tomto případě počet lidí požadujících ubytování), ale nabídka (zde počet ubytovacích lůžek) má svůj strop, pak je efektivní zvýšit cenu, a to klidně i výrazněji. Nezdá se vám to spravedlivé? Mně se to také může zdát ošklivé až "nesociální", ale existuje nějaké spravedlivé řešení? Takovéto řešení může přinést žádoucí stav, kdy ubytování získají ti, kteří si jej nejvíce cení. Při zachování relativně nízkých cen by se mohlo stát, že si ubytování rezervuje nějaký spekulant, který pak bude nabízet přepuštění své rezervace k danému ubytování za cenu převyšující zmiňovaných 500 EUR.

Zde mě opět napadá srovnání s jinou poměrně čerstvou věcí, a to otázkou cen na domácí hokejová utkání týmu Kometa Brno. Ceny vstupenek, které jsou nejvyšší v historii hokejového play-off, byly kritizovány, na druhou stranu se však najdou i lidé ochotní dát za vstupenku nějakému překupníkovi cenu ještě vyšší. Pak je otázka, proč už samotný klub (to ale neplatí jen pro zmiňovaný klub, ale i pro další) nenastaví cenu vstupenek na ještě vyšší úrovni. Připravuje se tím o možnost zisku, který tím pádem připadne překupníkovi... Nebo můžeme být svědky situace, kdy jsou lidé ochotni čekat ve frontě i více než 24 hodin, aby si pořídili lístky za "tabulkovou" cenu. Při tom čekání okolo nich krouží i nějaký ten překupník a nabízí lístek za cenu vyšší. Pokud bychom zohlednili, že místo dlouhého čekání ve frontě mohli ti lidé využít svůj čas užitečněji (například prací a vyděláváním peněz - "čas jsou peníze"), pak už by se takové nabídky překupníků s lístky nemusely zdát tak nesmyslnými.

Možná mám v předchozích řádcích pravdu, možná se mýlím a skutečnost je docela jiná. V každém případě si ale myslím, že Michel Platini coby šéf Evropské fotbalové asociace má řešení této věci ve svých rukách. Může zařídit možnost přenocování méně majetných fanoušků přímo na stadionech - např. ve spacích pytlech v uličkách na tribunách (mistrovství se koná v letním období, takže noc na stadionu se jistě dá vydržet), případně na noční období (kdy se na stadionu beztak nic neděje) upravit pro účel přespání i některé vnitřní prostory stadionu. Anebo ve spolupráci se státními úřady zajistit ubytování například ve školách a podobně (možná po někdejším spartakiádním vzoru?). Cena za takovéto "nouzové přenocování" by jistě byla příznivá, mnoho fanoušků by tuto nabídku přijalo s povděkem, a co je nejzajímavější - nakonec i ti hoteliéři by v důsledku nové konkurence a zvýšení nabídky (navýšení ubytovací kapacity v daném městě) byli nuceni snížit ceny. :-)

P. S. Přibližně v posledních dvou měsících se návštěvnost mých stránek pohybuje již okolo pěti až sedmi tzv. jedinečných návštěv za den. Tímto vám chci poděkovat za návštěvu mých stránek a zároveň uvítám váš komentář k tomuto článku, případně i k dalším článkům (básničkám, kapitolám příběhu na pokračování atd.).
 


Komentáře

1 baywatchnights baywatchnights | Web | 21. dubna 2012 v 23:00 | Reagovat

http://www.sport.cz/fotbal/me-2012/clanek/424514-ukrajincum-se-podarilo-snizit-ceny-hotelu-pri-me.html

Jak z tohoto odkazu vyplývá, vláda po instrukcích ukrajinského prezidenta "zakročila" a ceny ubytování nebudou "kriticky nadsazené".

Stále si ale říkám, co to vlastně přineslo. Kvalitnějších ubytovacích kapacit bude stále nedostatek a hoteliéři se těžko budou snažit o nějaké rozšíření nabídky, když budou tlačeni k nižším cenám, které by nemusely pokrýt náklady na toto rozšíření.

Pádným argumentem prý bylo, že při takto vysokých cenách by fanoušci jednoduše nepřijeli. To by ale znamenalo, že hoteliéři by splakali nad výdělkem a nevydělali by téměř nic. Takže to vypadá, že vládní zásah vlastně pomohl i hoteliérům, kteří jsou sami o sobě hloupí?

Možná by hoteliéři šli s cenou dolů sami od sebe, když by viděli, že fanoušci přemrštěné ceny neakceptují. Možná by se dosáhlo nižší ceny samo o sobě.

Otázek mne napadá spousta. Například, jak by to vypadalo v naší zemi, kdyby se zde mělo pořádat mistrovství Evropy ve fotbale. Hotely by po dobu konání šampionátu jistě také patřičně navýšily ceny (ať už oprávněně či nikoliv). Kdyby takové navýšení bylo výrazné a pánům z UEFy se nelíbilo, znamenalo by to, že by česká vláda mohla nařizovat majitelům hotelů, jakou cenu si mohou a jakou si již nemohou účtovat? A bylo by to tak správné, kdyby tuto pravomoc měla?

Možná z toho celého plyne jedno poučení - neudělovat pořadatelství velkých sportovních akcí zemím, kde jsou problémy jako nedostatečná infrastruktura včetně nedostatku ubytovacích míst. A pro naši zemi to neplatí o moc méně než pro Ukrajinu.

Podobných článků či témat, které si "v duchu okomentuji" svým názorem, který však často patří mezi "ne mainstreamové" je jistě více. Přesto jsem se rozhodl, že tyto stránky raději věnuji spíše jiným útvarům než (do jisté míry subjektivním) komentářům ke článkům z novin. (Ale postupem času třeba názor změním, uvidíme.)

Například co se týče příběhu na pokračování, mám jeho osnovu "nalinkovanou" tak, že vydá až na několik desítek kapitol. Takže i tak zde bude o čem psát. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama