Jak se pozná dobrý knihkupec?

15. května 2012 v 0:41 |  Ostatní
Přiznám se vám, že reklamy mezi pořady nebo umístěné přímo do pořadů jsem před několika lety zcela přestal sledovat. Většinou to řeším tak, že vypnu zvuk a chvíli dělám něco jiného, než že bych sledoval televizi. Po skončení reklamy zvuk zase zapnu a televize se opět stane středobodem mého vnímámí.
Z dob, kdy jsem televizní reklamy ještě sledoval, mi do dnešních dní samozřejmě řada reklam zůstala v paměti. Vzpomínám si například na dávnou reklamu, kde žena říká muži, který v reklamě vystupuje jako její manžel: "Víš, co je to dobrý hostinec?" Reklama pokračovala tím, že žena toho dne večer nebyla doma, muž uvařil večeři (kuře na paprice díky "směsi z pytlíku") a jejich syn si pochvaloval, jak "to mámino kuře na paprice je fakt skvělý, viď tati"...

Jinak tomu je u některých případů tzv. teleshoppingu. Takový Horst Fuchs se svými pomocníky, ti mě vždy spolehlivě rozesmějí, proto se na teleshopping s touto celebritou rád podívám i v dnešní době.
A pak je tu takový speciální případ. Jmenuje se to "ČT nabízí", nebo snad "Edice ČT", teď sám nevím přesně.
Mezi pořady ve vysílání České televize se prostě objeví krátký "teleshopping", nabízející nějakou knihu, kalendář nebo něco podobného. Na konci tohoto spotu se pak dozvíme, že nabízenou věc lze koupit buď ve specializovaném obchodě v budově Českého rozhlasu, anebo...

... anebo U DOBRÝCH KNIHKUPCŮ.

Stejně jako v oné někdejší reklamě se ptali "víš, co je to dobrý hostinec?" se nyní ptám já - "víš, kdo je to dobrý knihkupec?". Zkusím si na následujících řádcích odpovědět sám.

Dobrým knihkupcem může být v mých očích ten, který má ve svém knihkupectví knihy podle mého gusta. Jenomže, každý má jinou představu o takových knihách a každému se líbí něco jiného. Pak by byl stejný knihkupec pro někoho dobrým, pro jiného - zaměřeného na jiný žánr - by byl knihkupcem špatným. Ale takové hodnocení by přece bylo čistě subjektivní.

Takže jinak. Dobrým knihkupcem může být z jistého pohledu ten, který dokáže dlouhodobě udržet knihkupectví v prosperitě. Tedy že dosahuje zisku. Jenže jak takového dlouhodobého zisku dosahovat? Jistě i tak, že bude nabízet takové knihy, o které mají lidé zájem. A jsme zase tam, kde jsme byli o odstavec výše.

Nebo je možné ještě jiné vysvětlení. Dobrý knihkupec, to bude ten, který je k zákazníkům vždy maximálně vstřícný. A i když je jasné, že nemůže mít v obchodě všechny dostupné knihy, tak je ochoten na požádání zákazníka tuto knihu objednat, i kdyby mělo jít jen o jeden výtisk. Sám jsem tímto způsobem několik knížek už pořídil, ani po mně v knihkupectví nechtěli žádný zvláštní příplatek a ani jem nemusel platit předem. Ale i kdybych měl, tak bych něco takového (pokud by ten příplatek byl v rozumné výši) akceptoval. Ano, tady bude to správné východisko. Dobrý knihkupec je takový, který jednak dovede udržet svůj obchod dlouhodobě v provozu, a i když nemá všechny tituly "na skladě", tak je schopen kteroukoliv jinou knihu zajistit.

Co to znamená z pohledu toho sdělení z Teleshoppingu ČT? Že slova "žádejte u dobrých knihkupců" nebo "k dostání u dobrých knihkupců" se dají přeložit přesněji takto: Ani dobrý knihkupec nemusí mít tuto knihu ve svém knihkupectví, pokud ji sám nepovažuje za dobrou, nebo pokud usoudil, že by se takovýto titul neprodával anebo by se mu to jinak nevyplatilo. V každém případě však každý dobrý knihkupec vyhoví požadavku zákazníka a takovouto knihu na požádání objedná. :-)
 


Komentáře

1 Edita Edita | Web | 28. července 2012 v 13:58 | Reagovat

Hezký blok, zas někdy kouknu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama